Vegetariske retter: hummus

Vegetariske maddage

I jagten på et sundere og mere bæredygtigt liv forsøger vi at spise vegetarisk et par gange om ugen. Økologisk kød er ofte dyrere end kød fra konventionelt landbrug og kan være en tung byrde på familiens madbudget. Men med de vegetariske maddage kan vi prioritere at bruge lidt flere penge på det kød vi spiser og kan derfor ofte vælge økologi og/eller kød anbefalet af dyrenes beskyttelse til. Vi forsøger også at lade kødet strække lidt længere ved at tilsætte flere grøntsager til retterne eller lave tre aftensmåltider ud af en enkelt kylling.

I stedet for kød spiser vi fx falafler, linsesuppe, refried beans, tofu-burgere mm. Jeg kan rigtig godt lide hummus og det kan laves i mange forskellige varianter. Denne gang har jeg lavet det med  paprika.

 

Opskrift på hummus

  • 2 gavmilde håndfulde tørrede kikærter
  • 3 fed hvidløg
  • 2 tsk tahin
  • 0,5 dl olivenolie
  • et skvæt citronsaft
  • salt, peber & paprika
Ingredienser til hummus

Kikærterne sættes i blød natten over. Vandet kasseres og kikærterne koges i rent vand i ca 45 min.

 

Alle ingredienserne hældes i en foodprocessor og blendes til den ønskede konsistens. Hvis hummussen er for tyk kan der evt tilsættes mere olie eller lidt vand.

Ingredienserne til hummus kommes i en foodprocessor

Nogle gange blender jeg den meget så den er helt fin og cremet. Denne gang lod jeg den være lidt mere grov.

Grov hummus

Hummussen hældes i en skål og pyntes med lidt olivenolie og et drys paprika.

Hummus pyntet med olie og paprika

 

Serveringsforslag

Hummussen er her serveret i mexikanske pandekager med revet gulerod, kogt broccoli og syltede rødbeder. Et nemt og lækkert vegetarisk måltid

Serveringsforslag: Hummus i mexikanske pandekager med grøntsager

En god eftermiddagssnack kan være et stykke knækbrød med hummus. Pynt maden med lidt groft salt, friskkværnet peber, citronsaft og persille.

 

Gode råd

Her får du lige et par gode hummus råd med på vejen:

De fleste ingredienser til en gang hummus har lang holdbarhed og kan være en del af dit basislager i køkkenet. Hvis du opdager at du mangler proteiner til morgendagens frokost er det nemt lige at sætte kikærterne i blød og lave en portion hummus næste morgen.

Iblødsæt og kog en større portion kikærter og frys dem ned i portioner der svarer til hvad du skal bruge til en gang hummus.

Hummus kan varieres i det uendelige. Fx med forskellige krydderier såsom chili, spidskommen eller korianderfrø. Nogle gange blander jeg lidt yoghurt i eller pynter den med persille eller friske koriander.

3 comments / Add your comment below

  1. Uhmmm det vil jeg helt sikkert prøve at lave😋
    Tak for opskrift og god dag til dig og lille Liv😍
    Kh Anita

  2. MUMS. Det var en god idé med pandelagerne, for det ville jeg lave til aften inkl. guacamole, syltede agurker, salat mm… nu kommer der også revet gullerod og hummus i takket være dig 😉
    PS – hummus med ingefær og lidt curry smager også vildt godt!

Skriv et svar