Madplan uge 19

Som jeg skrev om i mit forrige indlæg skal jeg her i maj forsøge at minimere vores madspild ved at lave en madplan og have fokus på at inddrage rester i madlavningen eller spise det til frokost.

Madplan med fokus på at undgå madspild

Jeg har fået lavet en madplan for denne uge og jeg har forsøgt at sammensætte den så jeg ikke ender med et halv hvidkålshoved eller en halv bakke tomater der skal smides ud fordi det bliver for gammelt.

madplan
Madplan for uge 19

Fx skal vi have kål både tirsdag og torsdag. Og er der nogle rester kan de komme i vegetarlasagnen.

Som I kan se på billedet af min madplan herover har jeg byttet rundt på de bagte auberginer og vegetarlasagnen. Det har jeg gjort fordi det giver rigtig godt mening at have lasagnen i slutningen af ugen og bruge den som en slags tøm køleskabet grøntsagsskuffen ret. Den smager godt med stort set alle grøntsager i – jo flere forskellige jo bedre. Er der rester af de bagte auberginer med linser kan det også komme i. Det er bare ekstra protein.

 

Sense og motion

Der er dog et yderligere krav til min madplan. Og det er at den skal leve op til principperne for sense. Jeg har været vild dårligt til at følge min kostplan de sidste mange uger men nu prøver jeg at tage mig lidt sammen igen.  Det er jo trods alt mit nytårsforsæt. Spise sundt og bevæge mig.

Jeg var også kommet rigtig godt i gang med min løbetræning. Ikke at jeg løb særlig langt. Eller særlig hurtigt. Men jeg var startet op på sådan et løbeprogram fra endomondo: Fra sofa til 5 km.

Jeg havde løbet  2-3 gange i ugen et par uger i træk men så begyndte mine knæ at brokke sig. Om det er pga min vægt, overbelastning (evt fra trampolin fitness) eller pga at jeg stadig har for meget af hormonet relaxin (det der blødgører leddene under graviditet og gav mig bækkenløsning) ved jeg ikke. Men jeg havde godt nok i ondt i de skide knæ. Selv mine daglige gåture gav mig smerter. Øv. Men nu er de bedre igen og jeg tror jeg vi prøve at komme ud og løbe en tur en af de nærmeste dage.

madplan
Se der er registreret løb…

 

Flexitarisk madplan

Jeg prøver stadig at holde fast i min ide om at spise mere vegetarisk. De fleste ting på denne uges madplan er gamle kendinge. Falafler, vegetarburgere mm. Men jeg har en lang række vegetariske kogebøger som jeg vil blive bedre til at hente inspiration fra.

madplan
Inspiration til madplan

Inspiration til madplan

Vegetarisk hverdagsmad året rundt er en gammel traver tilbage fra start 80’erne. Men det jeg rigtig godt kan lide er at den tager udgangspunkt i de grøntsager der er til at få her i Danmark på de forskellige årstider.

Her i maj er mange af retterne med majroe, asparges, ærter, bladbeder og andre grøntsager der er modne nu eller eventuelt har kunne holde sig siden efteråret (kål, løg mm)

For lokale varer er også bæredygtighed. Jo kortere grøntsagerne skal transporteres jo mindre CO2 udledes der. Og der er alt andet end lige noget kortere hertil fra en aspargesmark på Vestsjællands end fra en tomatmark i Spanien.

 

Årstiderne

Vi har et par gange fået leverer måltidskasser fra årstiderne og har været rigtig glade for det. Vi har gemt opskrifterne og bruger dem faktisk ofte. Det er tit nogle spændende og lidt anderledes måder at bruge grøntsagerne på.

Og med årstiderne har vi i hvert fald oplevet at minimere vores madspild. Man køber ikke mere end man skal bruge til de planlagte måltider. Det vil sige ingen halve squash eller auberginer der ligger og bliver for gamle i grøntsagsskuffen.

De gange vi har fået mas fra årstiderne har der bestemt også været rigeligt. Vi køber en kasse til to personer og alligevel er der nok til at vi alle tre kan blive mætte og ofte er der også en rest til min frokost dagen efter.

 

Opskrifter

Jeg vil forsøge at få taget nogle billeder og lægge opskrifter op på bloggen i løbet af ugen. Eller i hvert fald linke til hvor jeg finder opskrifter og/eller inspiration.

Skriv et svar