Mandag

Mandag. Ny uge. Ny sjov ide. Jeg er simpelthen for dårlig til at få skrevet regelmæssige indlæg. Blandt andet fordi de gerne må have en eller anden form for interessant indhold og også gerne må være sådan nogenlunde velskrevne og af en vis længde. Og det kræver både interessante oplevelser eller tanker og tid til at skrive om dem. Så nu vil jeg prøve noget nyt. Jeg vil hver dag skrive et lille kort indlæg om hvad vi har fået dagen til at gå med.

Mandag er normal rimelig nederen…

men når man er på barsel (eller jeg har rent faktisk hold ferie de sidste fem uger) så er der ikke den store forskel på weekend og hverdage. Slet ikke efter at Johannes også er begyndt at gå hjemme sammen med os. Han har godt nok travlt med at bygge men vi finder også tid til at tage i zoo sammen og gå ture i nærområdet.

Og nu tilbage til denne mandag

Liv sov til 6.30 idag hvilket herhjemme betragtes som at have sovet længe. Hun var dog vågen ved 5-tiden men sov videre i mine arme efter en tår babs.

Efter en morgenmad bestående henholdsvis af havregrød og kaffe legede vi lidt. Lige indtil Liv rejste sig, gik ud i gangen, hentede sine sko og rakte dem til mig med et “tak”. Tak betyder lige for øjeblikket både tak (selvfølgelig), værsgo og giv mig. I dette tilfælde betød det nok “værsgo. Her er mine sko. Giv mig dem på og lad os komme ud!” Ja ok. Så var mandag ligesom igang.

Jaja tænkte jeg. Så går vi ud i sandkassen. På med sweater, regnbukser og sko. Jeg gik over mod havedøren. En lille fremstrakt pegefinger pegede insisterende mod hoveddøren. Okay så går vi den vej ud. Men jeg blev klogere.

Vel ude af hoveddøren blev jeg trukket mod havelågen. Liv vendte sig mod huset og sagde et højt “heeeeej” Hun ville på eventyr. Jeg måtte lige tælle mig frem til hvilken ugedag det var før jeg kunne beslutte hvilket eventyr dagen skulle byde må. Mandag! Helt sikkert. Så tager vi op og besøger mig arbejde.

Med mor på job

Om tre uger begynder virkeligheden. Jeg skal tilbage på arbejde. Og inden jeg starter igen vil jeg gerne lige være frisk i erindringen hos “mine” unger. (Til nye læsere så er jeg pædagog) Det ville også være dejligt at se mine kollegaer og Liv ville have nogen at lege med.

Jeg pakkede pusletasken og så var vi afsted. Heldigvis arbejder jeg kun en lille gåtur hjemmefra. Vi handlede ind til lidt frokost på vejen og nåede frem lige til formiddagsmad. Liv nød at sidde til bords med de andre børn og spiste både rugbrød og drak så fint mælk af et glas.

De store børn gik på legepladsen og Liv legede med de andre vuggestuebørn på stuen. Da klokken var 10.30 var hun både sulten og træt. Det passede med at er par andre af de små skulle have frokost så vi fandt “madpakken” frem og gjorde de andre spisende selskab. Kl. 11 snorksov hun og jeg kunne fordybe mig i snak med ungerne ved mit bord mens vi spiste frokost.

Vi blev og holdt pause sammen med mine kollegaer. Liv underholdte med et fantastisk nyt trick hun lige havde fundet på: Hun stak fingrene så langt ned i halsen at hun fik brækfornemmelser. Med tilhørende lyde og savl. Tak Liv…

Hjemme igen

legede vi med legoklodser indtil aftensmaden. En tiiidelig aftensmad. Liv er lige begyndt at sove en gang om dagen. Derfor er det rigtig godt at der sker noget spændende om formiddagen så hun kan holde sig vågen. Idag sov hun lidt over halvanden time. Normalt sover hun to gange en time til halvanden. Så det kunne formodes at hun ville blive træt tidligere end ellers.

mandag
Legoleg

Men efter aftensmaden var hun stadig frisk og i godt humør. Så vi tog regnbukser på igen og gik i haven. Her plukkede vi hindbær og fandt en stor squash i køkkenhaven. Hun hoppede på en plade sammen med Johannes. Det var tilsyneladende rigtig sjovt for den vendte hun tilbage til flere gange. Hun var også på vej i badebassinet. Fuld påklædt. Der trak vi alligevel en grænse.

En stor hjemmedyrket squash
mandag
Det lille hindbærmonster

Istedet nød hun en æble fra vores æbletræ mens hun sad og gyngede stille i vores hængestol. Mandag eftermiddag blev til mandag aften og det begyndte at regne. Så vi trak indenfor. Det var alligevel også ved at være sengetid. En sutteflaske, en tandbørstning og en lort på gulvet senere var vi klar til at hoppe i den store tykke stofnatble og nattøj og putte.

En enkelt godnatsang og fem minutters nus og så sov hun. Projekt en lur om dagen lader til at være en succes!

Nu har jeg smidt mig på sofaen og nyder de sidste timer af denne våde mandag.